Vælg en side

Spørgeteknik for fagprofessionelle

IMG_3378
Vil du indsamle viden eller påvirke andre – eller begge dele?

Der er groft sagt to grunde til at stille spørgsmål:

  • For at indsamle viden
  • For at påvirke andre

Lumholt & Stahlschmidt tilrettelægger kurser og træningsforløb for konsulenter, undervisere, læger, advokater, journalister, velfærdsprofessionelle og andre, der skaber resultater gennem deres kommunikation.

Få indsigt i spørgeteknikkens virkemidler – og kom i form, så du er skarp i den professionelle samtale. Kontakt os for en dialog om netop dit eller jeres behov.

Der er mange gode grunde til at blive bedre til at spørge

Det er fornuftigt at træne din spørgeteknik, hvis du arbejder med

  • salg
  • MUS-samtaler og ansættelsessamtaler
  • omsorg eller pædagogik
  • undervisning og videndeling
  • prototyping og innovation
  • kvalitetssikring og kontrol
  • forhandling
  • motivation og anerkendelse
  • samtaler med klienter, patienter og borgere
  • interviews eller spørgeundersøgelser

– eller hvis du bare gerne som kollega eller professionel vil have en mere undersøgende, spørgende (dialogisk) adfærd.

Eksempler på indhold fra kursus og workshop
  • Aktiv lytning
  • Hvordan støtter man sin samtalepartner i at fortælle løs?
  • Hvordan og hvornår styrer man samtalen?
  • Hvordan sikrer man sig, at man har en fælles forståelse?
  • Udfordrende og reflektoriske spørgsmål
  • Konfronterende spørgsmål
  • Anerkendende spørgeteknik
  • Afdækning af samtalepartnerens generaliseringer, forvrængninger og udeladelser
  • Afhøringsteknik
  • Relationer, magt og ligeværd
  • Spørgsmål i kreative processer